search tajrobeye nejat سرچ تجربه نجات

فرقه های مسیحیت

اسلادر مقاله تجربه نجات مقالات article sliders

در حالت کلی مسیحیت به سه فرقه اصلی تقسیم می شود :

کاتولیک ۲-ارتودوکس ۳-پروتستان

 

 1- فرقه ی کاتولیک :

کاتولیک قدیمی ترین فرقه ی مسیحیت به شمار می رود و تاریخ آن به دوم و سوم بر می گردد . رهبری این فرقه در دست پاپ است ، پاپ توسط شورایی از عالمان برجسته ی مسیحی کاتولیک ( کاردینال ها ) انتخاب می شود و به اعتقاد کاتولیکها وی در زمانی که در اصول دینی اظهار نظر می کند از خطا مصون است . این فرقه معتقد به هفت شعار دینی است : تعمید ، تدهین ، عشای ربانی ، اعتراف ، ازدواج ، دستگذاری ، تایید .

 

 ٢ - فرقه ی ارتودوکس :

این فرقه یکی از انشعابات از کلیسای کاتولیک به شمار می آید . این فرقه در سال 1054 میلادی از آیین کاتولیک جدا شد و مهمترین دلیل آن اختلاف در مسائل عقیدتی بود . به عنوان مثال ارتدوكسها معتقدند روح القدس تنها از خداى پدر صادر شده است ، در حالى كه كاتولیكها و پروتستانها صدور او را هم از خداى پدر و هم از خداى پسر مى دانند . این فرقه رهبری پاپ را نمی پذیرند . این کلیسا هم شعایر هفتگانه را می پذیرد .

 ٣ - فرقه ی پروتستان:

 لوتر برای قیام خویش بر علیه کلیسای کاتولیک دلایل مختلفی داشت . از مهمترین دلایل وی می توان به فساد کلیسای کاتولیک در قرون وسطی اشاره نمود . در آن زمان کلیسای کاتولیک غرق در فساد مالی بود . کلیسای کاتولیک با ابداع سیستم گناه بخشی( بخشش گناهان ) را دریافت پول گناهان مسیحیان را می بخشیدند و …برخی از اختلافات عقیدتی نیز از سایر دلایل لوتر بود . از جمله وی معتقد بود نجات فقط از راه ایمان به دست میآید. همچنین وی معتقد بود : کتاب مقدس، تنها منبع ایمان مسیحی است.


اکثر فرقه های پروتستان فقط دو آئین مذهبی را دارند : ١ - تعمید ٢ - عشای ربانی .
اما فرقه ی پروتستان به زودی دارای انشعابات زیادی شد که از مهمترین آنها می توان به فرقه های زیر اشاره کرد : لوتریسم ، کالونیسم ، تسوینگلیانیسم ،انگلیکن ، بابتیسم ، پنطیکاستی ، پرسبیتری ، ادونتیست ، کانگری گیشنالیسم ، متدیسم ، اونجلیکال و …توضیح اعتقادات و اختلافات این فرقه ها با یکدیگر بسیار طولانی است اما به اختصار و در یکی دو جمله تفاوت فرقه های مهم پروتستان را با یکدیگر توضیح می دهم :

 

انگلیکن: از نظر اعتقادات تقریبا بین کاتولیک و لوتریسم قرار دارد و به همین خاطر برخی آن را خارج از فرقه های پروتستان می شمارند ؛ فرقه ای که نه کاتولیک است و نه پروتستان .این کلیسا شعایر هفتگانه را می پذیرد .از ویژگیهای کلیسای انگلیکن آن است که روحانیان انگلیکن می توانند ازدواج کنند در حالی که در کاتولیک ها چنین مساله ای جایز نیست و در میان ارتودوکسها هم کشیشها می توانند ازدواج کنند اما اسقفها نخیر . همچنین در این کلیسا زنان نیز می توانند به مقامات کلیسایی گماشته شوند که این مساله در اکثر فرقه های مسیحی مردود است .

 

لوتریسم: مهمترین ویژگی این فرقه : اعتقاد به اینکه نجات فقط از راه ایمان به دست می آید و اعمال انسانها در نجات هیچ دخلی ندارد .

 

کالونیسم: شباهت زیادی به لوتریسم دارد اما در مورد نجات از طریق ایمان تفاوتهایی با لوتریسم دارد و همچنین در مورد عشای ربانی اختلاف مهمی در مورد حضور حقیقی مسیح در نان و شراب عشای ربانی با لوتریسم دارد .

 

تسوینگلیانیسم: این فرقه نیز شباهت زیادی به لوتریسم دارد و اختلافات آن با دو فرقه ی پیشین چندان زیاد نیست و در جزئیات با هم اختلاف دارند .

 

ادونتیست: مهمترین خصوصیت این فرقه آن است که به جای یکشنبه ، روز شنبه را روز عبادت می شمارند و معتقدند باید حرمت شنبه را نگاه داشت ( طبق ده فرمان )

 

بابتیسم: مهمترین ویژگی این فرقه آن است که معتقدند تعمید باید در بزرگسالی انجام شود و تعمید در زمان کودکی بی ارزش است زیرا کودک هنوز ایمان نیاورده و در نتیجه چنین تعمیدی صحیح نیست .

 

متدیسم: مهمترین ویژگی این فرقه آن است که بر تجربه ی درونی دین تاکید می کنند .

 

پرسبیتری: مهمترین ویژگی این فرقه آن است که رده بندی روحانی را نمی پذیرند یعنی اسقف و کشیش ندارند و رهبران این کلیسا شیخ نامیده می شوند .

 

کانگری گیشنالیسم: مهمترین ویژگی این کلیسا تاکید بر جماعت گرایی در تمام امور کلیسا است ، در این هیچ تمایزی بین مرد و زن در امور کلیسایی وجود ندارد . در ضمن اکثر پیروان این فرقه وجود بهشت و جهنم را به عنوان دو مکان مادی انکار می کنند .

 

پنطیکاستی: مهمترین ویژگی این فرقه آن است که بر تجربه ی روحانی دریافت روح القدس تاکید دارند و به نشئه گرایی ( استاتیک ) تاکید ویژه ای دارند . در ضمن برخی از پنطیکاستیها معتقدند خدا یک شخصیت بیشتر نیست . آنان تثلیث را مرکب از سه شخص مجزا نمی دانند بلکه معتقدند خدا در هر زمان در یک چهره ظاهر می شود گاهی در چهره ی پدر گاهی در چهره ی پسر و گاهی در چهره ی روح القدس .

 

اونجلیکال ( که به اشتباه در فارسی اونجلیسم خوانده می شود ): مهمترین ویژگی این فرقه بنیاد گرایی است . این فرقه با کنار گذاشتن تمام تعالیم کلیسایی معتقد است منبع اول و آخر فقط کتاب مقدس است و همگان باید با تامل در کتاب مقدس حقیقت را در یابند . البته یکی از دیگر ویژگیهای مهم این فرقه صهیونیستی بودن آنهاست ، انها در راه تشکیل حکومت یهودیان در اسرائیل تلاش می کنند و آن را نشانه ی ظهور و امری که لازم الاجرا است می دانند و ..بد نیست این را هم بدانید که فرقه های دیگری نیز در میان مسیحیت وجود دارند که داخل هیچ یک از این سه فرقه ی اصلی به شمار نمی آیند مانند شاهدان یهوه ، علم مسیحی ، مورمونیسم و…

 


دیدگاه خود را بنویسید...

* برای فرستادن دیدگاه باید در سایت ثبت نام یا ورود کنید.

1 دیدگاه

Multipurpose

خیلی عالی

4 years ago