search tajrobeye nejat سرچ تجربه نجات

احترام به والدین

اسلادر مقاله تجربه نجات مقالات article sliders

یکی از ده فرمان موسی، و در واقع تنها حکمی که با وعده همراه است، این است:


پدر و مادر خود را گرامی دار تا در سرزمینی که یهوه خدایت به تو می‌بخشد، روزهایت دراز شود (خروج ۲۰‏:‏۱۲).این حکم چنان مهم است که چندین بار به اَشکال مختلف در کتاب‌مقدس تکرار شده است. چندین بار در عهدعتیق تأکید شده است که هر که به پدر یا مادر خود بی‌احترامی کند، به آنها دشنام دهد، یا آنها را بزند، باید بی‌درنگ کشته شود .١٥ هر که پدر یا مادر خویش را بزند، البته باید کشته شود. ١٧ هر که پدر یا مادر خود را ناسزا گوید، البته باید کشته شود. (خروج ۲۱ :‏ ۱۵ و ۱۷) ٩ هر که پدر یا مادر خود را اهانت کند حتماً کشته شود؛ او پدر یا مادر خود را اهانت کرده است، و خونش بر گردن خودش خواهد بود.(‏ لاویان ۲۰ : ‏۹ ) .حتی می‌خوانیم که نااطاعتی از والدین نیز مجازات مرگ در پی دارد .١٨ اگر کسی را پسری لجوج و سرکش باشد که به سخن پدر و مادر خویش گوش فرا ندهد، و هرچند تأدیبش کنند ایشان را نشنود، ١٩ پدر و مادرش او را گرفته، نزد مشایخ شهر به دروازۀ محله‌اش ببرند، ٢٠ و به مشایخ شهرش بگویند: ”این پسر ما لجوج و سرکش است، سخن ما را نمی‌شنود و بی‌بند و بار و میگسار است.“ ٢١ آنگاه تمامی مردان شهر، او را به سنگ سنگسار کنند تا بمیرد. بدین‌گونه بدی را از میان خود خواهید زدود، و تمامی اسرائیل شنیده، خواهند ترسید. (تثنیه ۲۱:‏‏۱۸‏-‏‏‏‏‏‏۲۱).

الآن وضع درست برعکس است! این والدین هستند که باید مطیع فرزندان‌شان باشند!در بسیاری از کشورهای غربی والدین حتی جرأت ندارند فرزندان خود را تنبیه کنند، زیرا فرزندشان ممکن است از آنها شکایت کند و والدین مورد پیگرد قانونی قرار گیرند! این را می‌گویند واژگون شدنِ تمام و کمالِ ارزش‌ها! عجیب نیست که کودکان در غرب چنین سرکش و خودرأی و بی‌بند و بار بار می‌آیند.
احترام به والدین از اصول اساسی کتاب‌مقدس است.
ممکن است بگویید: «اما آخر والدین من بی‌ایمانند. دزد و دغل‌باز و ظالمند. حتی مست می‌کنند و ما را کتک می‌زنند.»
اما حکم کتاب‌مقدس در مورد احترام بی‌قید و شرط است.
در هیچ جا نمی‌خوانیم که «اگر والدین‌تان شایسته احترام بودند، به آنان احترام بگذارید».البته احترام گذاشتن به‌معنی تأیید دیدگاه یا رفتارهای والدین‌مان نیست. ممکن است از اعمال ناشایست آنان نفرت داشته باشیم، همانطور که خدا از گناه نفرت دارد، اما احترام‌شان کماکان واجب است زیرا پدر و مادر ما هستند.فرمان احترام به والدین در عهدجدید نیز عیناً تکرار شده است:٢ پدر و مادر خود را گرامی دار، که این نخستین حکمِ با وعده است ٣ تا سعادتمند باشی و بر زمین عمرِ طولانی کنی. (افسسیان ۶‏:‏۲‏-‏‏‏‏‏‏۳).عجیب نیست که امروزه مردم با سرپیچی از این فرمان مهم، در زندگی کامیاب نیستند و جوانان و نوجوانان بجای عمر دراز، در عنفوان جنوانی با ضربات چاقو در خیابان‌ها به قتل می‌رسند.

 


دیدگاه خود را بنویسید...

* برای فرستادن دیدگاه باید در سایت ثبت نام یا ورود کنید.

0 دیدگاه